Friday, May 26, 2006

Perkahwinan Misyar

Aku baca dalam paper semalam, ada seorang pensyarah mencadangkan perkahwinan misyar untuk perempuan yang tidak berkahwin lagi di Malaysia. Frankly speaking aku rasa women in Malaysia are not that desperate to get married. Lagipun aku rasa kalau buat macam tu ramai ler golongan bapak bapak yang teringin merasa pucuk muda ni naik tanduk. Ye la dapat kahwin dua, lepas tu tak perlu penuhi tuntutan zahir cuma tuntutan batin jer. Ni kes macam kucing atau ayam le pulak sebab lepas dapat anak tinggal jer pada isteri tu bayar segala galanya. Let say la kalau dia kahwin dengan perempuan tu masa perempuan tu tengah senang, ada kerja, ada duit tapi langit tak selalunya cerah. Things happen. Tetiba perempuan tu hilang pekerjaan ker, atau diisytihar muflis ke..who knows, so tak ada la susah senang bersama. Kalau dah nafkah zahir tak perlu then terkontang kanting la si isteri tu kesusahan. Senangnya diaorg ni. Kalau perempuan tu pandai dia akan buat prenuptial agreement, tapi nanti karang kata materialistik la pulak. Perempuan jugak dipersalahkan. Nanti karang kata tak redha la pulak. Tapi aku rasa hanya perempuan yang desperate jer yang sanggup commit dengan perkahwinan macam ni. As far as i know, most of my friends yang single mingle tak teringin pun nak kahwin then menyusahkan hidup mereka. Biar susah senang bersama. Ni kalau time senang jer bersama what for? Tak best la kahwin dengan orang macam tu. Anyway rasanya kalau di negara barat mungkin praktikal la sebab nak mengelakkan maksiat yang dah berleluasa. Tapi di Malaysia ni aku rasa cam kurang praktikal. Buat menambahkan kes mahkamah syariah jer nanti.