Thursday, May 25, 2006

Kes Poslaju

Poslaju ni aku rasa macam nak kena cekik tau. Document aku bole dia bagi kat salah orang. Ada ker patut orang hantar pakai Poslaju diaorg bole treat macam document biasa. Lepas tu masa aku buat complain orang tu bole cakap dia tak tahu, yang hantar tu posmen. So what?! Posmen pun still under one roof. Ni ler bila tak ada semangat kekitaan. Bila customer hentam dok bela diri sendiri buat apa. Apa punya customer service ntah. Mentang mentang keje gomen, ingat bole buat sesuka hati ker? Document tu penting bagi aku, diaorg bole main letak jer kat satu tempat. Nasib baik aku tanya orang sana sini kalau tidak, habis.

Bila aku cakap, takkan tak boleh bezakan tkt 2 dengan tkt 3 dia bukan nak minta maaf tapi dok la salahkan posmen. Pastu dia cakap takkan nak kene hantar sesatu. Aiik bukan ker Poslaju rate dia orang bayar mahal sket? Hantar jer la. Dah tentu tentu kerja dia. Kalau macam ni better pakai DHL or Skynet. Ini la bila sikap sesetengah orang anggap keja dia tak penting. Lagipun bukannya susah sangat nak hantar, bukan rocket science pun nak pk sampai berat kepala. Cuma perlukan tenaga sket untuk hantar. Tapi kalau dah malas tu ni la hasilnya. Main letak jer kat satu tempat and expect people to collect it. Kalau satu company ok la tapi kalau different company macam mana? Takkan nak expect aku dari company lain nak jadi bzbodi tanya surat aku ada tak kat company lain? Apa punya sistem daaa....Macam tahun 70-an lak aku rasa posmen hantar surat kat warung kopi untuk surat satu kampung.

Aku tak puas hati aku call customer service yang HQ punya. Sebelum ni aku call branch punya. Memang aku report habis habisan. Nasib baik customer service yang ni layan aku dengan baik. Kalau tak memang nahas ler aku tulis kat paper. Mengikut kata officer tu sepatutnya Poslaju dihantar pada setiap individu dan bukannya pada certain floor except kalau ada office procedure yang tak beri kebenaran macam tu. Kalau ada procedure building macam tu aku bole terima tapi building ni tak de procedure macam tu kenapa pulak nak hempuk jer surat satu tempat? Teruk betul la sikap diaorg ni. Kalau kene audit tu memang sesilap bole kene DI. Nasib baik officer ni baik sket budi bahasanya, sejuk sket hati aku dengar. Kalau dia pun sama perangai cam customer service sebelum ni memang aku rasa gugurkan jer nama laju ganti dengan lembap.