Tuesday, November 22, 2005

Sayangkan anak tangan tangankan

Betul ke statement ni? Semalam aku tak boleh tahan sabar betul dengan kakak. Dia buat perangai yang memang mencabar tahap kesabaran aku. So semalam tangan aku memang ringan jer. Masa aku pukul dia tu hubby aku tgk jer. Dia pun rasanya tak sangka aku boleh bertindak sebegitu rupa sebab aku jarang nak pukul kakak. Paling teruk pun selalunya aku cubit jer. Itu pun bukannya sakit sangat. Kakak jarang menangis kalau aku cubit dia. Setakat menangis mengada ngada tu biasa la dia. Biasanya aku suara jer tinggi tapi tangan tak de la bertindak sangat tapi semalam entah la aku sendiri tak sangka aku bole outburst gitu. Lepas aku pukul kakak, aku rasa bersalah yang amat sangat. Tak sampai hati pulak aku tengok dia tapi aku tak terus pujuk dia. Bukan ego atau apa cuma sesorang pernah berpesan pada aku kalau lepas marah anak jangan pujuk straight away sebab nanti diaorg naik lemak. So aku biar kan dulu sampai kemarahan aku reda then biar dia berhenti nangis. Dah malam nak tido tu aku explain kenapa aku pukul dia and hope she won't do it again.

Untuk cover rasa bersalah aku pagi tadi aku kejutkan kakak then peluk dia. Bersihkan muka dia and buatkan susu. So masa aku tengah bersiap dia tengok aku bukak beg makeup aku tu. One thing about my daughters, they know it is make up bag and something wonderful hidden in it such as lip gloss yg dipanggil lipstick oleh mereka. Both kakak and adik would love to play with it. Ala dah nama pun perempuan kan. So when kakak saw me putting lipstick on, she stare at me as if asking for permission to try it as well. I just let her... She put on the lipgloss and show it to me. I hug her for few minutes. The feeling is priceless!

Aku rasa kalau lepas tangankan anak rasa bersalah tu menggunung tinggi. Penat oo mengandung anak 9 bulan abih tu takkan sampai hati nak tangankan diaorg selalu. Sakit beranak pun tak hilang lagi. In fact kalau orang lain nak marah anak aku pun not in front of me. Kalau belakang aku, i don't mind at all if memang anak aku yg bersalah but definitely not in front of me. Lebih baik kalau aku tak tahu yang diaorg kena marah. Macam parents aku ajar we all kalau pergi sekolah jangan sesekali mengadu cikgu rotan sebab sebelum apa apa, parents aku akan tambah lagi lepas tu baru dia tanya keadaan sebenar. Sounds cruel but yet it works.

Aku pernah tengok satu cerita, i don't remember tajuk dia tapi ada satu statement mengatakan yang lebih kurang bunyi dia gini la..."Because of her mother's love, she couldn't learn anything." Maksudnya disebabkan mak dia terlalu sayangkan anak dia, buat salah pun dia tak sanggup nak tegur and dia tak sanggup nak biarkan anak dia bersusah payah untuk belajar sesuatu. So whether to scold or not actually it is up to your judgement jugak la rite.