Tuesday, September 13, 2005

Semangat Kejiranan

Pada satu pagi Ahad yg indah aku dapat panggilan telefon drp Miza. Dia cakap nak pulangkan mangkuk aku. So aku pun buka pintu nampak Atet dgn Hani. Atet pegang mangkuk berisi kuih koci. Aku tanya siapa buat, dia gelak aje. Hmm aku ucapkan terima kasih then Atet pergi bawak Hani pegi jalan jalan. Aku mengangguk. Bila aku letakkan mangkuk yg penuh dengan kuih koci tu kat atas meja, abg ipar dan kakak aku tanya apa benda tu? Aku jawab kuih koci. Abg ipar aku bg statement,
Ada lagi org practise semangat kejiranan macam korang eh kat bandar ni.
Ayat cam perli aku je tu Aku jawab balik
Ala tu ler jiran Melayu yg kenal dan rapat, depan tu Cha Ya Nun Alif.
Mak aku pulak tanya
Ko bagi apa?
Aku just jawab sayur masak lemak aje, ala lauk simple. Abg ipar aku menyampuk lagi,
Sayur tu mesti ko beli kat kedai, then ko isi dalam mangkuk bagi kat dia kan.
Hello tolong sket yea...gua masak sendiri la. Mintak maaf le bebanyak your statement is totally wrong...hehehe... Kakak aku tambah pulak
Korang ni terer gak eh, duduk bandar pastu tukar tukar makanan pulak cam kat kpg, tambah plak lauk kampung ngan kuih tradisional...huish...aku pun tak amalkan.

Hehe..sapa suruh tak amalkan.

Bagi aku walau duduk di mana sekali pun tetap kita ni anak Melayu. Nilai tu tak bole dilupakan. Lagipun aku kat sini sorang sorang aje. Tak ada family terdekat. Lain la macam kakak aku dan abang aku duduk dedekat ngan mak. Within few minutes je dah sampai so apa apa hal ramai bole tolong. Macam aku ni nak minta tolong kat sapa kalau bukan pada jiran. Jadi perlu la buat baik sesama jiran. Walaupun aku ni bukannya ramah sangat atau baik sangat sampai satu blok nak sedekah lauk pauk tapi at least perlu la satu dua jadi kawan. Apa apa hal bole tolong sesama sendiri...dah nama pun merantau. Itu aku la...orang lain aku tak tahu.

Tapi bagi sorang member aku ni(ada la orang itu), aku ni still tak dianggap ada semangat kejiranan lagi sebab bagi dia perlu berbaik dengan semua satu taman baru la ada semangat kejiranan. Ye la..betul juga cakap dia tapi aku start dengan small scale dulu la ye. Insya Allah esok lusa berkembang la titik fokus tu hehehe.