Friday, August 26, 2005

Debt free

I am free of debt at last. Baru je settle kan hutang kereta, kad kredit and personal loan. Sekarang cuma tinggal utang rumah jer. Itu pun aku consider not under my account sbb hubby aku yg bayar. Now next step is saving byk sket and invest sesikit. Sekarang umur aku dah nak menginjak ke angka 3 di depan nya tu…O gosh don’t remind me of that. So i have to save more. This saving kena fix which means tak bole ari ni simpan esok lusa kuar balik …heheh no way la. Hope tak balik to old habits.

Well, menghabiskan hutang adalah langkah aku untuk bertukar kerja sebenarnya. Kiranya sekarang aku bekerja untuk keselesaan hidup. Bukan untuk membayar hutang. At least lepas ni aku tak takut untuk bertukar tempat kerja. Tukar kerja bagi aku bukan sekadar tukar tempat kerja tapi more towards berhijrah ke kehidupan baru. So we should be prepared for whatever may come. Lebih kurang manage risk la ni. Setiap perkara mesti ada risikonya so kene ada cara to mitigate it. Ye la kita ni Manager of our own. We should manage ourselves. Takkan orang lain nak manage hidup kita ye tak.

Dah habis hutang kereta ni ada few of my friends tanya…tak nak tukar kereta ker? Hmm tukar kereta means hutang balik. The answer is no. It is not my keperluan untuk tukar kereta sekarang. Memang best tukar kereta baru tapi tengok la tahap kemampuan. Kalau rasa diri mampu go ahead. Nobody can stop u tapi in my case I prefer to spend my money somewhere else. Ye la kalau nak tukar kereta kena pk interest yg perlu dibayar. Tahun pembayarannya. Orang cuma boleh berkata wah bestnya kereta ko. Besar and so on tapi end of the day, insurans dan roadtax kita juga nak tanggung. So aku tak nak bebankan diri aku sendiri semata mata untuk mendengar pujian orang. Kalau dengan bertukar kereta boleh menambahkan pendapatan seperti member aku yg buat zhulian aku akan tukar tapi itu tunggu sehingga aku aktif balik dalam zhulian. But for the time being hmm I prefer not to buy new car.