Friday, August 26, 2005

Susah Senang Kerja

Aku tak suka bila dengar ada certain words which is harsh yang bertujuan untuk memperlekehkan kebolehan seseorang. Merendahkan seseorang contohnya ala dia tu buat kerja senang setakat documentation or sales jer boleh la. Tak buat programming boleh la. Well bagi aku define your senang and susah. Bagi aku manusia dijadikan berbeza beza. So if you think your work is hard then why don’t you find a way untuk senang kan nya. Kalau aku diberi tugas untuk buat marketing, I don’t think I can do it very well at first tapi once dah belajar insya Allah la….

Bagi aku setiap kerja ada susah dan senangnya. Tahap penerimaan kita yg berbeza. Contohnya masa aku terima kerja QA ni, it is not easy at first sebab nobody was there to guide me actually. I need to do research on my own. Seek here and there.. Apa apa kerja pun kalau tak ada mentor mmg susah at first tapi we have to find a way to make it easy.
Ada juga orang kata ala setakat QA check itu ini senang la. Kalau rasa senang buat la. Try for a day. Then you’ll know it. Untuk check sesuatu u have to know what to look for, why, where and how to find it. U need to have supporting facts for your judgments. Justify your reports and so on kalau tak, akan kena hentam teruk punya dengan boss.

Even nak buat sales MLM pun aku tak rasa senang sebab kalau senang mesti out of 10 yg buat MLM, 10 jugak yg boleh jadik jutawan tapi kita boleh tengok sendiri berapa kerat sangat yg boleh jadi jutawan MLM. So jangan cakap ala setakat ko buat sales jer apa la sangat kerja ko ni. In fact aku rasa orang yg buat MLM ni lebih mulia dan lebih berkat pendapatan dia sebab hasil tu dia dapat daripada kerja keras dia. Kalau ada sesiapa rasa orang MLM ni kaya daripada hasil mendesak atau menipu, well you are very wrong sebab Allah tu maha kaya. Dalam perniagaan kalau menjual cara menipu, untung tidak akan berpanjangan. Anything can happen to you. Itu memang aku belajar daripada MLM sendiri. Yes MLM is hard and not everyone can do it but u need to have patience, will power and spirit. Bagi sesiapa yg dah terkena tipu dengan sales people MLM, you can see that sales person tak bole nak berjaya pun sebab as I said, Allah maha adil. What you did, you’ll get back.

Moral of the story : Kalau diri sendiri rasa malas untuk berusaha, jangan tarik orang lain yg rajin berusaha jadi malas dengan menabur kata kata nista padanya.