Friday, August 11, 2006

Bersopan atau tidak

Baru baru ni aku discuss with my fren pasal baju kurung. Katanya dia jarang berbaju kurung kalau pergi opis sebab boss or client akan downgrade dia and meragui credibility dia. In fact since dia bertudung pun few clients akan seolah olah sceptical with her capability sedangkan she works as hard as others and she is even more competent than others too. That reminds me of 1 incident, masa aku nak attend one interview with one MNC ni, ada sorang member aku mencadangkan aku bukak tudung semasa interview. Nauzubillah aku kata. Tapi itu la hakikatnya and sememangnya aku tak berjaya dalam interview tu. Mula mula aku rasa mungkin disebabkan aku sendiri and not because of tudung or what so ever tapi selepas 2-3 incident with MNCs ni now i realize it. Ada kebenaran dalam statement member aku tu. Aku pun pernah terbaca dalam satu artikel ni seorang boss(wanita) prefer to find her staff yang ranggi dan tidak bertudung. Menurutnya kalau pakai tudung ni leceh. Tak bole bersosial dengan client. Seorang opismate aku pulak buat statement katanya, kalau company besar besar ni yang kepalanya bukan orang Malaysia jangan harap la dia nak hire pompuan pakai tudung ni. Betul ker eh. Takkan untuk dapatkan bisnes sekali pun maruah boleh tergadai ye. Takkan disebabkan sesorang berpakaian dengan penuh sopan boleh dikategorikan incompetent eh. Aku pernah baca dalam reader's digest ke NST, tak ingat plak aku which one. It mentioned that if we work in the environment of men as majority, women are not supposed to wear something appealing which can invite the sexual harrasment. Atau statement ni saje nak downgrade credibility pompuan eh.

Kadang kadang aku rasa macam bukan tinggal di Malaysia pulak sebab ada double standard bila orang pakai baju kurung ngan pakai suit pegi interview. Mentaliti orang kita walaupun dalam zaman millenium tapi masih tak millenium. Hmm nak cakap banyak pun tak guna sebab itu la hakikatnya yang berlaku.