Friday, April 28, 2006

Disiplin

Ni nak cerita soal disiplin la. Aku terbaca dalam paper baru baru ni pasal disiplin orang Jepun tentang kebersihan, tentang susun atur dan sebagainya la. Yang aku nak sentuh di sini aku pun kadang kadang heran dengan masyarakat di Malaysia yang kurang berdisiplin. Kalau di sekolah dulu aku ingat lagi ada few students yang berbangga kalau dapat melanggar sesatu peraturan. Kira gempaq gitu. Sekarang ni pulak kalau di jalan raya rasa bangga kalau dapat race secara haram dah sesilap terbunuh orang. Ada tu pulak rasa bangga kalau dapat buang sampah daripada kereta. Isk aku rasa diaorg ni memang tak de kesedaran sivik. Bukan la nak kata aku ni baik sangat ikut law tapi aku tengok most people bila tengok perlawanan tak kira bola dan sebagainya pandai pulak marah pemain tak ikut law tapi bila kehidupan sehari hari tak de pulak marah diri sendiri sebab tak ikut law eh.

Itu la bila orang tidak dididik untuk hidup bermasyarakat. Aku teringat kalau di Mc Donald's di negara lain, most of the people lepas makan akan buang sendiri bekas makanan mereka. Nobody is going to clean up the mess for you except kalau di hospital. Even kalau bawak anjing mereka berjalan jalan pun and anjing tu berak, tuan punya anjing tu perlu bersihkan kawasan itu seperti sedia kala. Lain la kalau anjing tidak bertuan which PBT le kena bersihkan. Tapi it does not happen in Malaysia la. Keadaan toilet di Malaysia ..hmm so sad. Aku fikir 10 kali kalau nak pegi toilet awam. Kalau dah tak tahan sangat baru la pegi.