Sunday, February 12, 2006

Different view

Sepanjang aku training CMMI last week aku berkesempatan duduk satu group dengan seorang VP satu organisasi yg agak besar kat Malaysia ni. Satu perkara yang aku suka pasal this guy sebab cara pemikiran dia. Sungguh pun dia ni bangsa asing yang selalunya aku rasa agak kedekut ilmu tapi dia lain sket. Byk jugak aku tanya, baik dari segi sosial mahupun dr segi kerja. Aku ada tanya dia satu soalan mengenai target dia utk jadi the next COO in the company. Dia bagitau he got a long way to go sebab katanya bukan senang nak jadi seorang ketua dlm organisasi yang besar..salah satu criteria yang perlu ada is perlu jadi seorang "Story teller utk get the bisnes" Katanya kalau kita pandai buat kerja sahaja tapi tak pandai bercerita atau menjual idea tu tak guna jugak and kita tak bole nak move forward. Kita akan stick to current position for a long time. Ada jugak strategy thinking yg dia bagitau sesikit.
Byk jugak perkara aku belajar drp dia ni and i hope can learn more from him in the future. Aku rasa dia ni boss yang baik sebab dia ada mention cara utk retain staff kat opis tu perlu ada gaji dan benefit yg menarik serta environment yg selesa. Kalau org tak happy dtg ke tempat kerja, tak guna jugak sebab sooner or later kita akan kehilangan org org yg handal dan kita perlukan cost yg lebih besar utk train pekerja baru. Sama dengan pendapat trainer CMMI tu jugak..memula dia pelik bila tahu di Malaysia ni most people tukar tempat kerja disebabkan better offer dr segi kewangan dan bukannya utk mendapatkan suasana kerja yang berbeza atau pertukaran technology. Jadi di Malaysia ni jelas menunjukkan Ringgit sign tu memainkan peranan yg sangat besar dalam kehidupan seseorang.

I wish my boss could have more "human touch" dlm diri dia. he did mention dia tak kisah kalau org tak suka buat kerja yg diberikan as long as that person deliver the work. Berbeza dgn pendapat org-org yg aku kenal 2-3 hari ni. They enjoy with what they are doing and they deliver the best out of it. Hmm bagi aku if u really enjoy with what u r doing, u dont mind if the boss will impress with your work or not as long as you know that you have delivered what it takes to exceed the expectations. Sort of self satisfactions. You can lie to other people but you just can't lie to yourself if you r not satifisfied. If you r not happy and enjoy with the work, then u akan jadi malas setiap hari and kerja pun tak ikhlas. Buat kerja macam separuh mati sebab dah tak ada hati.