Wednesday, January 18, 2006

Pudding

Aku kemas2 rumah ari masa raya ari tu terjumpa satu resepi yg member aku kat South Africa bagi. Peppermint Dessert. Aku tgk balik resepi tu baru teringat rasa dia ni mmg sedap sebab masa aku duduk kat Cape Town dulu diaorg ni bagi kat aku and sebab dah pernah rasa la tu yg aku mintak resepi. Hmm punya la lama baru nak try. Member bagi tahun 2001 aku baru nak buat thn 2006 hehehe....

So aku pun sibuk la pegi Carrefour cari whip cream, caramel and peppermint chocholate. Payah gak nak cari peppermint chocolate ni. Tak byk kedai yg ada. Kalau ada pun jual kekecik. Tak jual one slab gitu. Dalam resepi tu dia ada ckp guna tennis biscuits. Apa menatang tennis biscuits ni? Tak penah ku jumpa. Maybe kat Cape Town byk ler. So pepandai sendiri aku ganti ngan cream cracker.

So bila dah dapat sume brgnya aku pun pinjam mixer Miza. Ceh start buat bukan main lagi. Beriya tgk resepi tapi salah langkah jugak akhirnya...kekekke. Lepas aku dah whip fresh cream ngan caramel tu sampai smooth aku whip lagi ngan grated chocolate tu...hasilnya.......berketul ketul la jawabnya mixture aku tadi tu. Tak cantik langsung. Jadik macam lemak beku campur air. Dalam resepi tu tulis FOLD yg aku ni terlebih cerdik pegi WHIP lagi sekali mixture tu dah la hasilnya tak cantik. Bila aku tuang kat dlm bekas macam tuang air dengan lemak beku. Pastu pakai cream cracker lak tu mmg tak sedap langsung. Last last ke bakul sampah ler gamaknya. Buat rugi sen jer.

So the next daynya aku pegi cari fresh cream dgn caramel lagi sekali. This time aku tukar strategi. Tak nak pakai cream cracker dah, aku pakai biskut marie. Aku tak WHIP tapi aku FOLD jer baru jadik. Peppermint dessert ni memang sedap dan senang nak buat cuma leceh bila nak parut coklat jer la. Kalau kat Cape Town tu senang nak parut sebab kat sana cuaca sejuk so bila pegang coklat tak mudah lembik. Kat Mesia ni coklat mudah lembik so bila parut dia tak jadi macam serbuk tapi jadi berketul ketul sket. Ala tak per la janji sedap bila nak makan cuma bila coklat dah lembik aku malas nak parut aku masukkan terus dlm puding tu.

My daughters memang suka makan pudding ni. Kalau bole nak makan hari hari cuma maknya jer la tak larat nak buat selalu.

So mission aku utk buat pudding ni dah settle, next mission --> Kek Gula Hangus Delinn.