Thursday, July 21, 2005

Work or not to work...

Masuk hari ni dah 4 hari berturut turut aku g keje lambat. Aku bangun macam biasa jer tapi byk pulak bende yg nak kene settle pagi pagi skrg. Adik pun tak berapa sihat. Aku ingat nak EL jer ari ni tadi tapi bila kenangkan banyak keje perlu di settle kan aku pun terpaksa la bangun. Adik dah bole nak duduk and nak berdiri. Dia dah banyak kali terjatuh. Ada di depan mata aku sendiri ada yg tak. Risau pulak aku budak budak jatuh ni tapi semalam aku g jumpa doc kat depan umah tu dia kata ada few symptom yg kita bole perhatikan untuk kenal pasti serius atau tak kecederaan dia. So lega sket aku dengar.

Pinky citer kat aku masa tgh breakfast tadi tentang perkembangan zhulian dia. Suka aku dengar ada kawan aku yg berjaya. Selalunya dok dengar org lain jer yg berjaya dalam MLM ni. Tak pe pink insya Allah lepas aku settle keje aku ni aku join la ko buat. Bukan tak nak buat tapi there are things that i need to settle first. First thing first.

Sekarang kerja aku bertimbun timbun. Nak pulak sekarang ada opis mate yg tak leh nak carry on dgn kerja nya, lagi la penat aku nak take over kerja dia. Susah ke kerja aku ni? Tak de la susah sangat cuma byk and tedious jer. Aku sendiri pun masih belajar dalam bidang aku ni. Ye la dulu start as analyst programmer pastu tetiba kene jadi tester. Satu hal dalam company aku ni tester ni merangkap QA. Jadi kena la jadi seorang yg serba bole dalam company aku ni. Kerja kat company aku ni bole gak la tahan sebab pressure cuma dalam kerja tapi bukan pada persekitaran. Environment kerja menarik sebab tak ada politik opis. Cuma yg kurang menarik adalah gaji. Gaji tak se best tempat lain la. Kalau nak dibandingkan dengan batch aku ada yg gaji lebih tinggi drp aku dengan position yg sama. Tapi kalau nak banding dari segi lain company ni bole la tahan. bak kata ex-opis mate aku yg kerja di satu company BERHAD skrg, dengan ekonomi yg tak tentu sangat ni dapat sustain kerja and gaji skrg dah patut bersyukur. Aku quote kata dia eh "Kalau company dia skrg kene bersaing dengan bangsa asing itu pun belum tentu kita akan dihargai. Increment hanya RM100 setahun." Bila pk kan balik ok lagi kerja kat company aku ni sebab tak de la increment 100 inggit jer walaupun incrementnya dekat hujung tahun. Tapi tahun ni tatau lagi ada ke tak sebab tahun ni katanya company rugi. Hmm...itu part yg tak best nya plak.

Eh byk la kalau nak tulis..aku nak g rehat dulu la nanti sambung...hehhhe