Thursday, June 23, 2005

Good book to share...

I just read this book written by Azizi Ali. It’s a good book of Financial Management. I think if anybody wants to start a business…this book can give u at least an idea how and why.

My sister is staying with me currently. Dia pun dah start suka baca buku ni. She also has bought one book by Azizi Ali. She realize now spending too much without saving will bring disaster. Aku skrg dah reti nak value money. Aku jarang berbelanja sakan skrg. Aku hanya belanja yg patut patut sahaja. And yg paling penting aku dah start reward myself with saving bukannya belanja itu ini. Aku tak nak jadi org yg tak berduit. Yes money can give you power. Bak kata Azizi Ali…I quote from his book. Duit bole jadi hamba yg paling baik tapi bukan tuan yg baik. So untuk jadikan dia hamba yg baik kita kene jadi tuan dia. Untuk jadi tuan kepada duit kena la reward yourself dgn adakan saving. Before this I reward myself dengan beli itu ini, so now I have started save lots of my money. Ye la keje penat penat takkan la tak ada saving kan. Rugi nanti bila dah tua tua kene menagih simpati anak cucu. Mulai hari ni azam aku untuk simpan lebih byk. Bukan setakat beberapa ratus sahaja. Satu lagi azam aku nak lupuskan hutang. Aku tak mahu berhutang kad kredit la itu la ini la.
Hmm berniaga, sblm aku baca buku tu aku rasa melalui berniaga sahaja kita bole jadi kaya tapi rupanya baru aku tahu tidak. Banyak cara utk menjadi kaya sebenarnya. Salah satu drp nya melabur. Melabur and saving rupanya tak berjalan seiring. And aku dah buat satu kesalahan sebelum ni …melabur dlm pasaran saham yg aku tak tahu mengenainya. Setakat mendengar spekulasi sahaja. Baru aku tahu untuk melabur dlm pasaran saham perlu ada 15 point baru boleh kita berasa senang hati. We must know the science of it. Bukan setakat suka hati jer main hentam melabur.

Secara keseluruhannya aku rasa buku ni bagus sbb ada certain benda dalam buku ni memberitahu aku perkara yg aku tak tahu sebelum ni. Walaupun ada juga byk perkara yg aku dah tahu tapi dia memberitahu aku byk cara untuk menjadi kaya. Cuma hendak atau tidak sahaja. Satu perkara yg aku pelajari ialah kalau untuk berniaga perlukan banyak perkara bukan setakat minat sahaja. Minat akan pudar tetapi kalau kita ada ilmu dan kita dah buat research yg mendalam tentang perniagaan yg kita ingin buka itu lebih utama. Bak kata Donald Trump dlm Apprentice…"Know your market before doing business". Maksudnya kita dah buat kajian terperinci bukan setakat ada modal then terjun ke dalam dunia perniagaan. Untuk berniaga juga kita perlu sanggup untuk tidak mendapat apa apa dalam tempoh masa tertentu.

Hmm maybe ramai org dah tahu pasal tu tp ramai juga org yg tak tahu tentang itu. So apa aku nak kongsikan di sini is kalau tak tahu jangan segan bertanya and membaca. Maybe ada org kata mungkin baginya membaca tu buang masa dan duit tapi membaca pun merupakan satu pelaburan yg baik dan satu perbuatan yg baik juga. Itu bagi aku la hehehe...