Thursday, June 09, 2005

Medical

Hmm this time i don't think i like to comment about my work. Just want to share something that maybe useful to somebody. Ingat lagi masa baru balik dr Cape Town, we all pressured with tons of work. Tapi dlm pressure tu i had a good news. I was pregnant. Hmm my first impression was like...Pregnant?! Betul ker ni? Ker salah test result ni? tak per nanti check ngan doc. Masa tu my husband n i dah kawen almost a year. Org kpg sanak saudara sumer dok tanya bila nak "berisi" sampai aku pun boring dgn that kind of question. Menyampah pun ada sebab rasanya macam diaorg ni suka amik tahu benda yg tak sepatutnya.

So the next day tu aku pergi jumpa doc sorang sorang. Doc confirmkan kata pregnant 6 weeks so i was like excited plus takut. Bukan takut apa tapi takut betul ke aku ni nak ada baby? Mcm mana agaknya nanti eh. So aku pegi keje macam biasa. Since keje masa tu mmg tgh byk and stressful, aku mcm terlupa kdg kdg yg aku ni pregnant. And kebetulan masa tu aku mmg tak ada langsung morning sickness.Cuma letih tapi since keje byk aku selalu abaikan aje keletihan tu. Masa tu aku sempat lagi pegi visit auntie aku kat Seremban and pastu balik ke KL balik.

The next morning tu aku nampak bloodspots which surprised me la. Masa tu mmg tak rasa sakit pun and aku pun pergi jumpa doc macam biasa. Doctor bg MC for one day and i had a rest. Tapi mlm tu terasa sakit sikit sikit. Aku pegi Hospital Swasta yg tak berapa besar just to check. Hospital tu tolak aku pegi Hospital Kerajaan. Masa tu aku pelik la.kenapa plak nak tolak aku pegi sana tapi since aku tak pernah pregnant aku pun ikut ajer la apa doc tu kata. So that night aku kene spend the night kat hospital kerajaan tu. Hmm seksanya walaupun semalam tapi aku rasa macam 10 mlm. Horror sebab nurse dia ganas. Tanya sket marah, pastu bila kita tak tanya pun marah sbb dia kata kita pandai pandai. Bosan plak aku. Doc dia pun bukan main garang lagi. Kalau nak check tuh main seluk jer tak minta izin atau apa pun. Patut la org tak suka kalau diberi pilihan pergi ke hospital kerajaan. So the next day tu aku bagitahu hubby aku i work so hard, i don't deserve this kind of treatment. Bawak aku keluar walaupun aku tak tahu condition pregnancy aku. Even masa nak scan tu aku yg masih sakit tu kene jalan ke bawah, take a lift then walk few blocks to go the gynae's room. Just imagine while you are having threatened abortion the nurse ask you to walk. Dia kata ramai lagi org sakit mcm aku. Bukannya aku nak mengada ngada tapi aku rasa kenapa dia treat org sakit macam tu? Maybe dia ingat i am nobody since aku masa tu dengan kain batik n t-shirt jer. Tak kisah la dia nak ingat aku nobody atau tak tapi kenapa treat org sakit macam tu sedang kan mereka ditugaskan untuk merawat dan menjaga org sakit?

Petang tu parents n my sister dtg. They were surprised tgk aku dalam keadaan tu. Abg ipar aku sampai jumpa hubby aku ckp kalau tak de duit ckp ngan dia untuk bayar bil hospital. Oh tidak...i'm not that cheapskate. We don't know that we had an option to go somewhere else. Ye la masa tu dah panik and tak tahu nak buat apa. Ingatkan ok la hospital kerajaan ni rupanya tidak sama sekali. So that afternoon aku discharge walaupun sepatutnya aku still tak bole keluar. Bila balik rumah sakit makin ketara. So that night hubby aku bawak pegi Ampang Puteri. Doc kata my pregnancy still ada heart beat so dia suruh aku warded sbb nak monitor. Aku masuk hari Sabtu by Sunday tu dah tak de hope sbb sakit makin teruk, and masa Dr Jemilah scan mmg dah tak ada heart beat then dia suruh aku prepare for DNC. Tension tak payah cakap la. I thought pregnancy ni boleh take lightly tapi sebenarnya tidak. I never thought that sakit dia teruk giler sampai no word can explain it. Masa tu dah puas menangis tapi bukan bole buat apa sebab perkara dah jadi.

Since hari tuh aku start jadi org yg family aku panggil "medicine woman" sebab aku ni boleh dikatakan tergolong dalam hypochondriac. Aku beli buku medical and everytime my family or i have a pain i will seek from there. Tak cukup dengan tu aku bukak internet. Even kalau pegi jumpa doc pun aku suka pergi jumpa doc yg akan bercerita medical facts setakat doc senyap pastu bagi ubat jer aku tak akan jumpa dia lagi. Sampai ada sorang doc tu dah boleh kamcing ngan aku laki bini. That's the kind of doc yg aku rasa aku suka jumpa. Sampai hari ni kalau kakak aku dia akan dapat facts from magazine which aku pun suka jugak baca tapi aku akan double confirm dgn doc.

Mak mentua aku pulak dia ada byk pantang larang mengenai penjagaan bayi tapi bila aku query i need scientific fact which support that statement. kalau setakat ayat "menurut org tua tua" without supporting facts yg boleh diterima akal atau agama, aku akan reject. Bukan ego tapi kadang-kadang kita kena keluar dr pemikiran jumud. Be an open minded person. Boleh terima pendapat org tapi kaji kebenarannya bukan meniru bulat bulat. Tapi selalunya org tua tak suka dibantah so apa yg aku buat bila dia larang sesuatu, aku hanya akan follow masa tu jer. lepas tu aku buat balik apa yg aku rasa best for myself hehehe...aku ni kira melawan gak la tapi ye la daripada aku memberontak baik aku tolak cara baik kan.

Till then...chiow....