Friday, June 03, 2005

Reading

I started to write again. Dah lama betul tak tulis dlm blog ni sbb bz giler lately…hmmmm ckp pasal bz ni mcm mcm nak kene buat la. CMMI nak kene cover, testing pun satu hal, playing QA role and at the same time kene jadi best mom ever to my two beautiful daughters plus be a good wife also. Ha satu lagi tak lupa jadi anak and menantu yg baik juga. Byk nak kene buat kan….

Hmm ari ni aku nak citer pasal "Membaca". Last 2 days, my friend Sara called me. Dia nak tanya pasal buku. Aku tanya buku satu set atau satu buah so dia ckp pasal dia nak beli sebuah buku jer..ok…aku pun rancak la citer ada satu buku yg besar ada fairy tales, nursery rhymes, ABC and so on kat MPH. Sekali tu dia potong ckp aku kata dia bukan nak cari buku budak budak tapi buku untuk dia…heheh oo silap interpretation rupanya aku ni. Dia bg satu spec lagi kat aku dia nak buku cerita omputih and citer cinta. Dia nak aku suggest kat dia buku apa yg best. Hmm aku ni kalau beli buku aku tak tgk sgt title dia..tgk tu tgk juga la tapi aku lebih akan tgk pada siapa author dia. Buku Stephen King aku takkan beli. Kalau nak baca aku akan pinjam from library atau drp kawan. Utk beli no…sbb aku ni penakut sket and utk keep that kinda books in my house is a BIG NO NO.

So aku pun bagitau dia la aku kalau citer cinta aku suka baca Judith McNaught. Citer dia menarik jugakla sbb for a girl yg suka berfantasi mcm aku ni hehee considered that is a good choice la. Tapi as I grow bigger, aku lebih suka baca Sydney Sheldon. I started reading Sydney Sheldon’s since I was 12. Masa tu nak kata vocab terer tak jugak. Dictionary was always by my side. I always like reading Sydney Sheldon and aku bole baca buku tu over and over again even though aku dah tahu ending dia heheh….Hobi aku membaca tapi aku pernah jumpa org yg lebih handal dlm hal membaca buku ni. What I mean is org yg betul betul rapat dgn aku. Sorang tu mother dia Ketua Librarian…so you know la berapa byk sumber dia bole dapatkan. Dia bukan setakat baca buku cerita tp dia boleh baca buku pelajaran and bole ulas dengan baik sekali. In fact dia byk introduce kat aku buku buku yg menarik. One of them buku dr hasil John Grisham. Org melayu kita ni tak ramai yg suka membaca. Itu la masalahnya dengan kita ni. Tapi my friend ni mmg hidup dia berteraskan buku jugak. Dia bole tahu sejarah asal usul setiap satu dengan terperinci. She’s like a walking dictionary to me.

Susah nak jumpa org yg pandai membaca dan tahu membaca di kalangan org melayu. Sebab dari kecil mungkin kita kurang didedahkan dengan buku so aku rasa mungkin sebab itu mendorong pada kurangnya minat terhadap buku ni. Aku rasa kerajaan kene lebih terapkan dasar untuk membaca ni lebih sket la. Bangsa asing dah lebih kehadapan sbb mereka byk membaca. Mereka mendalami sesuatu perkara dengan lebih sbb mereka rajin membaca. In fact kalau ikut Islam pun ayat pertama yg diturunkan adalah IQRA’ iaitu bacalah . So dah jelas lagi bersuluh untuk menyuruh umatnya membaca. Aku tulis ni untuk ingatkan diri aku jugak la sbb kadang kadang bila aku terlalu sibuk, aku tak membaca. Jadi bila aku tak membaca aku jadi ketinggalan. Sekarang ni banyak sumber untuk dibaca bukan setakat library jer tapi sekarang dah ada internet so pandangan lebih luas. Tapi aku rasa kalau membaca aku lebih sukakan keadaan yg lebih konservatif. Aku tak leh nak baca direct from the screen. I’d prefer print it out and read. So still tak paperless la aku ni hehehhe.

Ok think enuff bout all these…aku baru dapat laptop pagi ni hehehhe…so aku nak menggodek my new gadget ni kejap hehehe..jgn jealous ye man my new laptop is slimmer than yours….